PLATINA & PALADIJ (PGMs)
Pisano April 2024 - neverjetni donosi leto in pol kasneje.
O paladiju sem pisal enkrat v povezavi z Rusijo, medtem ko sem platino omenil parkrat v zvezi z Južno Afriko. Za paladij sem bil “bearish” in za platino “bullish”. Od takrat je cena paladija padla za +70% na bolj primeren level okoli 1000 usd:
Platina se še naprej konsolidira okoli 900 usd, kar je enaka cena iz 2004 oz 2008:
Kaj je razlika med tema kovinama? Zakaj sem bullish? Zakaj so vsi bearish?
Paladij se v 85% primerov uporablja kot katalizator v izpuhu bencinskih avtomobilov za manjše izpuste. Iz tega razloga je to čisto industrijska kovina in nima povpraševanja s strani bank in ostalih monetarnih inštitucij.
Platina pa se v cca 1/3 primerov prav tako uporablja za avtomobilske katalizatorje, vendar primarno za dizelska vozila (ki so primarno heavy delovna vozila, tovornjaki, ipd.). Veliko je tudi povpraševanja s strani izdelovalcev nakita (23%), ker je idealna na izgled in za lahko oblikovanje nakita. 25% je druga industrijska uporaba, kot na primer medicina, gnojila in fiberglass. Prav tako pa ima tudi cca 13% povpraševanja s strani investicijskih inštitucij. Skratka, veliko bolj diverzificirano povpraševanje kot paladij.
Razmerje platina/paladij:
To je eden izmed razlogov, zakaj verjamem, da bo v prihodnje platina nudila boljši donos kot paladij. Ker pa se kovini kopljeta skupaj, sem želel najprej videti velik padec v ceni paladija, kar se je sedaj odvilo in podkrepilo mojo bullish tezo za platino.
Preden nadaljujemo, zakaj se je cena paladija sploh sesula?
-cena paladija je bila hitorično prenapihnjena glede na platino, kar je pomenilo, da so avto proizvajalci začeli zamenjavati paladij za platino v komponentah, kjer so lahko.
-avtoinudstrija se je generalno sesula v 2023, zaradi manjšega povpraševanja.
-traderji so se obrnili izjemno bearish na paladij zaradi pričakovanega “propada” bencinskih vozil v prihodnosti, kar se tudi vidi spodaj:
Vsi, ki so lahko bearish, so bearish. Torej, slabe novice so že vpoštevane v ceni (priced in). To me ne naredi bullish na paladij, vendar pove, da smo blizu dna in zdrava reorganizacija na trgu se je že začela, proizvajalci kovin in avtomobilov upoštevajo novo realnost (šok je za nami).
Mnogi ne vedo, da je 45% paladija proizvedenega v Rusiji:
To doda neko dodatno podporo ceni, v kolikor pride do sankcij, manjšega outputa, ipd. Poleg tega pa verjamem, da so uradni institucijski traderji mogoče vseeno preveč bearish. Oni namreč operirajo na predpostavkah, ki jim jih servirajo uradne vladne inštitucije na katere se zanašajo. Dobro vemo, da se večino teh napovedi ne uresniči. Ena izmed teh je, da bodo električna vozila izrinila ICE do (vstavi naključno letinco) leta.
Od leta 2015 je EU imela veliko rast EV avtomobilov, ki pa se počasi ustavlja.
Edini razlog za veliko rast so bile velike subvencije in “hype”. Države in ljudje imajo manj razpoložljivega dohodka, zato so subvencije manjše in manj volumna prodaje. Mnogi so tudi kupili EV in ugotovili, da “hype” ni vreden (če nimaš dovolj denarja še za en dodaten avto z notranjim izgorevanjem).
Poleg tega pa... in tukaj leži problem EU/ZDA uradnih napovedovalcev... G7 ni svet.
Večina sveta se še razvija in jim je za EV vseeno. Posledično globalno gledano napovedi tranzicije prej omenjenih inštitucij ne bodo držale.
S tem sem želel povedati, da tudi paladij ne bo postal neuporaben čez noč, kot se sedaj predpostavlja in odraža v ceni.
Kar pa se bo sigurno tudi zgodilo in se dogaja je, da bodo okoljski standardi za izpuhe bencinskih vozil vse bolj zategnjeni, kar pa samo pomeni še več potrebe za paladij na izpuh, kot do sedaj. Drugi pomemben dejavnik pa je tudi to, da ima Azija (in ponekje drugje) večjo rast hibridnih avtomobilov (zmagovalec Toyota), kot “pure EV”. Stvar je logična, saj je hibrid cenejši in dejansko bolj uporaben (bencin po avtocesti, elektrika po mestu). V kolikor se ta trend nadaljuje bo povpraševanje po paladiju imelo podporo preko hibridov. Skratka, traderji so preveč bearish longterm.
Če se vrnemo na platino...
Enega izmed najbolj bullish argumentov sploh še nisem omenjal in sicer VODIKOVE CELICE. To sem že v preteklosti omenjal (spodaj kopiram):
Vodikova celica v avtu (FCEV) deluje tako:
Pretvarja kemično energijo v električno, s tem ko katalizator loči elektrone in protone v vodiku,... whatever. POINT JE, da je katalizator iz platine!
“Today’s fuel cell cars need a full ounce of platinum versus a 2-4 grams PGM loading for the average gasoline or diesel vehicle.”
Poleg tega je dobro tudi razumet, da največ investirajo v sam research vodikovih celic ravno proizvajalci platine, saj se jim gre, da bi dobili večji market. Bottom line: long platinum = long FCEV
Več tukaj: https://platinuminvestment.com/about/hydrogen-demand
Kot lahko vidite povpraševanja po platini v prihodnje sigurno ne bo manj, medtem ko je “propad” paladija pretiran.
PONUDBA (SUPPLY)
Tolče se deficit glede na povpraševanje:
Več kot 70% platine se pridobi v Južni Afriki, 12% v Rusiji in 9% v Zimbabve (kar je nor riziko).
Zaradi slabega gospodarskega outlooka v avtomobilski industriji in padajoče cene paladija imajo proizvajalci v modelih (in realnosti) veliko manj profita, kar pomeni, da ne bodo izkopavali manj kvalitetnih depozitov.
V Južni Afriki se soočajo z izpadi elektrike, štrajki, varnostnimi zaustavitvami proizvodnje, okoljskimi pritiski EU, ipd.
Operiranje v Južni Afriki ni lahko, ker non-stop hodijo po robu totalnega mad-max kaosa, kar lahko posledično upočasni proizvodnjo platine.
Rusija ima v 2024 planiranih ogromno vzdrževanj smelterjev in probleme z izvozom (sankcije). ZDA pa se sooča s primanjkljajem delovne sile.
Kot zadnje dodam še reciklažo platine in paladija, za katero nekateri trdijo, da je “bearish” argument. Na kratko, ni.
Nekateri so pričakovali, da se bo zaradi “krožnega gospodarstva” izboljšalo recikliranje avtomobilskih katalizatorjev, kar bo posledično pomenilo veliko več platine na trgu. Kar se je zgodilo v 2023 je najmanjša reciklaža zadnjih 10 let (ki stagnira). Razlog so bolj striktna pravila kdo dejansko lahko to reciklira in (pazi to):
“ Recycling supply remained challenged, falling to its lowest annual level in our time series, with autocatalyst recycling declining by 17% year-on-year in 2023 on low end-of-life vehicle availability.“
Ljudje nimajo denarja za nove avtomobile in zato dlje obdržijo starejše, ki posledično dve leti kasneje pridejo na odpad (in potem reciklažo).
Kot zadnje izpostavim mali, vendar pomemben detajl, ki sem ga omenjal že pri paladiju zgoraj (in pri premogu v 2021). Evropa in ZDA nista svet:
Medtem ko skupno avtomobilsko povpraševanje po platini varira (glej rdeče stolpce na primer), pa ima World ex W.E. (svet izven Evrope) konstantno rast (glej temno zelene stolpce označeno z rdečimi pikicami). Skratka, še enkrat, večina uradnih napovedi na Zahodu o raznih tranzicijah in povpraševanju se po mojem moti.
Z nami se verjetno strinjajo tudi pri Kopernik Global (value investor fund), ki so v decembru 2023 kupovali delnice proizvajalcev platine:
V kolikor ste bullish na zlato še omenim, da je razmerje platina/zlato v več desetletnem dnu:
Platina je majhen market, bolj redek kot zlato:
To pomeni, da v kolikor se razmerje povrne na 2.5 iz 1971, 2001 in 2008 bo platina neznatno outperformala zlato (in srebro).
To vam ne govorimo, da kupite delnice proizvajalcev platine, niti vam ne govorim, da kupite platino. Nihče ne ve, kaj se bo zgodilo v naslednjih 1-2 letih, sploh pa ne jaz, ki nisem chartist, ampak gledam stvari makro. Lahko pride recesija in cena platine/paladija pade na 850 usd ali še dlje stagnira, karkoli že.
Vem pa, da smo v 2020 kupili zlato in danes se nam smeji. V istem stilu smo v zadnjih dveh mesecih rovarili po platini in prepričan sem, da se nam bo v 2028 smejalo.
Update December 2025: se nam že smeji...
**slike
Če želite update za platino sporočite v komentar.
Do naslednjič.
Vaš borec iz ozadja











































